BARWENA NA OSTRO

Przepis bierze udział w konkursie  w IV edycji Konkursu Żywieniowego „Natalia, Honorata Witalna” będącego częścią projektu „Nutrition, Health and Wellness”.

Firma Nestlé, znana chyba wszystkim i bardzo lubiana opracowała strategię żywienia zwaną portion guidance czyli zaleceń dotyczących spożywania odpowiednich porcji produktów (m.in. warzyw i owoców) w ciągu dnia.

Jak wiemy PORCJA to ilość jedzenia lub picia dla jednej osoby, na jeden raz.

Porcja nie dla każdego będzie taka sama , bo każdy człowiek jest inny, więc i jego porcje powinny być inne.

Skąd mamy wiedzieć jakie?

A no właśnie o tym mówi strategia portion guidance!

Porcje są w naszych i waszych rękach!

Dosłownie!

I to nasze ręce mogą pokazać nam ile np. warzyw, owoców , mięsa czy też makaronu powinniśmy spożywać na jeden raz.

vvvv  vvvv

Mam dla Was małą ściągę!

Zaczynamy!

WARZYWA:

Składamy 2 dłonie w miseczkę – tyle możemy zjeść na 1 raz.

W ciągu dnia zaleca się 3 takie porcje.

portion guidance , ostra na slodko (2)

OWOCE:

Ściskamy dłoń w pięść i voila! – tyle możemy zjeść na 1 raz.

Zaleca się zjedzenie 2 takich porcji dziennie przy czym jedną z nich możemy zastąpić szklanką pysznego, świeżego soku owocowego ( oczywiście bez dodatku cukru! )

portion guidance , ostra na slodko (4)

MIĘSO:

Otwieramy dłoń, spoglądamy na jej wewnętrzną część i mamy to – tyle powinniśmy zjeść mięsa na 1 raz.

W ciągu dnia zaleca się zjedzenie 1 takiej porcji.

portion guidance , ostra na slodko (3)

TŁUSZCZE:

Patrzymy na kciuka i odmierzamy od góry do zgięcia – tyle możemy zjeść na 1 raz.

Zaleca się 3 takie porcje dziennie.

portion guidance , ostra na slodko (1)

MAKARON np. SPAGHETTI:

Wyciągamy z kieszeni 2 złote ( wiem , że macie! ) , spoglądamy i wyobrażamy sobie wiązkę makaronu o takiej właśnie średnicy ( dla panów będzie to moneta 5 zł! ) – taką właśnie porcję możemy zjeść na 1 raz.

portion guidance , ostra na slodko (5)

KASZA / RYŻ:

Graliście kiedyś w tenisa albo bawiliście się tenisową piłką?

( ja za czasów dzieciaka razem z bratem i kuzynami graliśmy w „bejsbola” na ogrodzie.

Zdarzyło mi się wybić okno u sąsiada :D ).

Porcja kaszy lub ryżu powinna być wielkości takiej piłki ( dla panów 1,5 )

portion guidance , ostra na slodko (4)

Proste, prawda?!

No to bierzemy się do gotowania!

vvvvvvvv

Dziś mam dla Was przepis na przepyszną rybę Barwenę.

Barwena jest rybą występującą w Północnym Atlantyku od Szkocji do Wysp Kanaryjskich, na Morzu Śródziemnym, a także w Morzu Północnym i zachodnim Bałtyku.

Należy do ryb okoniokształtnych i jest wspaniale ubarwioną rybą. ( jej grzbiet jest niemal purpurowy ).

Jest rybą niezwykle smaczną o czym ja się przekonałam i mam nadzieję , że i Wy się przekonacie!

Do tego pyszna salsa/sałatka z awokado, soczystych truskawek i chrupiących orzeszków piniowych.

CIEKAWOSTKA:

Jak zapewne wiecie awokado jest niezwykle zdrowe ( ale też kaloryczne ) – dzięki zawartości kwasu oleinowego obniża poziom cholesterolu, a zawarty w nim potas reguluje ciśnienie krwi.

Orzeszki piniowe są bogate w tłuszcze. Dzięki dużej zawartości białka orzeszki pinii wspomagają przemianę materii i są źródłem energii.

Zawierają też dużo magnezu – działającego antystresowo, niezbędnego do prawidłowej pracy mięśni.

Ze względu na dużą zawartość cynku, mającego wpływ na płodność uważane są za afrodyzjak.

W swoim daniu postanowiłam połączyć więc nie tylko wspaniały smak … cudowny wygląd … odpowiednie porcje produktów, ale również zadbałam o to, by nie zabrakło cennych dla naszego organizmu witamin.

vvvvvvvv

Kierując się zaleceniami Portion Guidance przygotowałam danie, odmierzyłam składniki i przygotowałam przepis.

Okazja: OBIAD

Grupa wiekowa: STUDENCI

Czas przygotowania : 30 minut

barwena , pyszna barwena , salsa awokado , salatka z awokado , przepis na barwene , przepis na rybe z warzywami , ostra nas slodko (4)xxx

SKŁADNIKI:

( dla 1 osoby )

RYBA:

* filet z barweny ze skórą – 130 g

* oliwa z oliwek – 1 łyżka

* mąka kukurydziana – 1 łyżeczka

* sól, pieprz, sok z limonki – do smaku

SALSA:

* awokado – 80 g

* pomidory „malinówki” – 50 g

* truskawki – 80 g

* orzeszki piniowe – 1 łyżka

* oliwa z oliwek – 1 łyżka

* sól , pieprz, sok z limonki – do smaku

PODSUMOWUJĄC:

Ryba barwena o wielkości wnętrza dłoni ( zjedzona bez skóry ) – 1 dzienna porcja

Warzywa użyte do salsy – 2 złączone dłonie – 1 dzienna porcja

Oliwa z oliwek użyta do marynaty + oliwa użyta do salsy = 0,5 kciuka – 1 dzienna porcja

SPOSÓB PRZYRZĄDZENIA:

RYBA:

Barwenę oczyszczamy, skórę nacinamy w kilku miejscach pod skosem, skrapiamy sokiem z limonki, posypujemy solą oraz pieprzem.

Dokładnie oprószamy mąką kukurydzianą, kładziemy skórą do dołu na rozgrzanej patelni z odrobiną oliwy i smażymy z każdej strony ( do miękkości ).

SALSA:

Awokado, pomidora oraz truskawki kroimy w kosteczkę, dodajemy podprażone orzeszki piniowe, skrapiamy sokiem z limonki, polewamy łyżką oliwy wymieszaną ze szczyptą soli oraz pieprzu.

CAŁOŚĆ:

Usmażoną barwenę podajemy gorącą z przygotowaną, orze orzeźwiającą salsą!

Smacznego!

barwena , pyszna barwena , salsa awokado , salatka z awokado , przepis na barwene , przepis na rybe z warzywami , ostra nas slodko (1)x

Jak widzimy strategia odmierzanie porcji wcale nie jest trudne, a dania odmierzane i przygotowane w ten sposób z całą pewnością zaspokoją głód i nasycą na długie godziny!

Stosowanie się do zaleceń wpłynie pozytywnie na nasz organizm.

Polecam!

 Studenci i absolwenci również mogą „walczyć”!
Jak ?
Zobaczcie tutaj!
http://www.nestle.pl/pl/nhw/konkurs_nhw

REGULAMIN

Udostępnij!Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Tumblr

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Magiel Kuchenny
    29 maja 2015 at 13:07

    Super wpis :) Brawo!

  • Leave a Reply

    Facebook

    Likebox Slider Pro for WordPress